1/13
Miten vältät parhaiten kivien ja kuran lentämistä ohittamasi auton tuulilasiin?
A
Palaamalla ohittamisen jälkeen mahdollisimman nopeasti takaisin oikealle kaistalle.
B
Palaamalla ohittamisen jälkeen takaisin oikealle kaistalle vasta sitten, kun ohitettu auto näkyy oikeasta sivupeilistä.
C
Palaamalla ohittamisen jälkeen takaisin oikealle kaistalle vasta sitten, kun ohitettu auto näkyy tuulilasiin kiinnitetystä taustapeilistä.
Ajat moottoritiellä. Miten voit helpottaa kiihdytyskaistalta tulevan liittyjän liittymistä turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen?
A
Vaihdan vasemmanpuoleiselle kaistalle.
B
Pyrin ajamaan mahdollisimman lähellä edellä ajavaa.
C
Pidän vähintään neljän sekunnin turvaväliä edellä ajavaan.
Mitä kuljettajan on huomioitava ajaessaan liukkaaseen kaarteeseen nelivetoisella autolla?
A
Nelivetoisella autolla voi ajaa kaarteeseen etuvetoista suuremmalla tilannenopeudella.
B
Nelivetoisella autolla voi ajaa kaarteeseen takavetoista suuremmalla tilannenopeudella.
C
Nelivetoautolla ei pidä ajaa kaarteeseen yhtään vastaavaa kaksivetoautoa kovempaa.
Miten kuljettaja voi kuvan tilanteessa helpottaa näkemistään ja samalla lisätä ajamisen turvallisuutta?
A
Ajamalla lähemmäs edellä ajavaa yhdistelmää.
B
Siirtymällä ajamaan vasemmalle kaistalle, yhdistelmän viereen.
C
Jättämällä reilu, neljän sekunnin turvaväli edellä ajavaan.
Mitä kuljettajan on huomioitava ajaessaan nelivetoisella autolla kelin ollessa liukas?
A
Nelivetoinen auto pysähtyy nopeammin kuin vastaava etuvetoinen malli.
B
Nelivetoinen auto pysähtyy nopeammin kuin vastaava takavetoinen malli.
C
Nelivetoinen auto pysähtyy liukkaalla yhtä huonosti kuin vastaavat etu- ja takavetoiset mallit.
Ajat moottoritiellä. Miten voit helpottaa kiihdytyskaistalta tulevan liittyjän liittymistä turvallisesti ja liikennesääntöjä noudattaen?
A
Pyrin ajamaan mahdollisimman lähellä edellä ajavaa.
B
Hiljennän hieman nopeutta keventämällä kaasua ajoissa ja tarjoan mahdollisuutta siirtyä eteeni.
C
Siirryn ohituskaistalle.
Miten toimit kuvan tilanteessa?
A
Kiihdytän nopeutta, jotta selviäisin mahdollisimman nopeasti pois vastaantulevan yhdistelmän nostattamasta lumipilvestä.
B
Tilanne ei edellytä erityistoimia. Talvikelillä on vaan hyväksyttävä se tosiasia, ettei näkyvyys ole koko ajan paras mahdollinen.
C
Hiljennän tuntuvasti vauhtia, koska näkyvyys putoaa nollaan aivan kohta, yhdistelmän pöllyttämän lumen vuoksi.
Ajat valtatiellä. Aurinko sulattaa penkkoja tien varresta ja osa sulamisvesistä valuu tielle. Mikä riski tilanteeseen liittyy?
A
Auringon laskiessa märkä tienpinta jäätyy todella liukkaaksi.
B
Jos ilman lämpötila on päivällä ollut yli +4 Celsius-astetta, ei riskiä liukkaudesta ole enää mihinkään vuorokauden aikaan.
C
Tilanteeseen liittyy riski vain siinä tapauksessa, että autoon on jo ehditty vaihtaa kesärenkaat.
Ajat talvella valtatietä. Tarkoituksesi on kääntyä seuraavasta risteyksestä oikealle. Mitä sinun on huomioitava ennen ryhmityskaistalle siirtymistä?
A
Tien pinnan liukkaudesta riippumatta nopeutta tulee hiljentää vasta ryhmityskaistalla, jottei muun liikenteen sujuvuus kärsi.
B
Vaikka päätien varsinaiset ajokaistat olisivat sulat, on nopeutta syytä hiljentää jo hyvissä ajoin ennen ryhmityskaistalle siirtymistä, koska vähemmän liikennöity ryhmityskaista saattaa olla liukas.
C
Nopeutta on syytä hiljentää ennen ryhmityskaistalle ajoa vain siinä tapauksessa, jos päätien varsinaiset ajokaistat ovat jäisiä.
Miten toimit kuvan tilanteessa?
A
Hiljennän vauhtia tuntuvasti ja siirryn mahdollisimman lähelle ajoradan oikeaa reunaa, jotta en osu aura-auton alla olevaan keskiauraan.
B
Hiljennän vauhtia tuntuvasti ja siirryn mahdollisimman lähelle keskiviivaa ja aura-autoa, jotta en törmäisi lumipilven seassa pientareella mahdollisesti kävelevään jalankulkijaan.
C
Kiihdytän nopeutta, jotta selviäisin aura-auton nostattamasta lumipilvestä läpi mahdollisimman nopeasti.
Ajat talvista moottoritietä. Tarkoituksenasi on lähteä ohittamaan edellä ajavaa. Mitä on syytä huomioda tien pintaan liittyen?
A
Ohituskaistalla on talvikelillä usein parempi pito kuin varsinaisella ajokaistalla.
B
Ohituskaistalla on usein huonompi pito kuin enemmän liikennöidyllä, varsinaisella ajokaistalla.
C
Ohituskaistan liukkaudessa ei ole milloinkaan olennaista eroa varsinaiseen ajokaistaan verrattuna.
Ajat valtatiellä. Aurinko sulattaa penkkoja tien varresta ja osa sulamisvesistä valuu tielle. Mikä riski tilanteeseen liittyy?
A
Tilanteeseen liittyy riski vain siinä tapauksessa, että autoon on jo ehditty vaihtaa kesärenkaat.
B
Ajettaessa aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tien pinta olla jäässä.
C
Jos ilman lämpötila on niin korkea, että penkkojen sulamisvedet ovat kastelleet tien pinnan, ei riskiä liukkaudesta enää ole.
Näet ajokaistalla laudanpätkän, jossa on nauloja. Miten toimit?
A
Pyrin välttämään renkaiden osumista lautaan ja jatkan matkaa.
B
Pyrin ajamaan renkaan laudan yli, jotta se ei takertuisi auton pohjaan.
C
Pyrin välttämään renkaan osumista lautaan. Lisäksi pysähdyn ja poistan vaaraa aiheuttavan laudanpätkän.