1/5
Lähestyt T-risteystä T:n alasakaran suunnasta. Kyseisellä tiellä on yksi kapeahko ajokaista molempiin suuntiin. Sinulla on väistämismerkki ja tarkoituksenasi on kääntyä tulosuunnastasi katsottuna vasemmalle. Vasemmalta lähestyy linja-auto, joka on aikeissa kääntyä tulosuunnastaan katsottuna oikealle. Miten toimit?
A
Pysähdyn odottamaan linja-autoa juuri ennen risteystä niin, että autoni nokka on risteävän ajoradan reunan kohdalla.
B
Ajan kolmion takaa pysähtymättä risteykseen ja käännyn vasemmalle, koska linja-auto ei muuten mahdu kääntymään haluamaansa suuntaan.
C
Pysähdyn hyvissä ajoin ennen risteystä, jotta kääntyvällä linja-autolla on mahdollisuus ja tilaa koukata kaistani kautta kääntyessään.
Mikä seuraavista on seurausta linja-auton pitkästä akselivälistä?
A
Linja-auton takarenkaat oikaisevat käännyttäessä.
B
Linja-auton perä siirtyy käännyttäessä eri suuntaan, mihin auto on kääntymässä.
C
Kuljettaja ei kaistanvaihtotilanteessa kykene varmistamaan auton rinnalle jäävää katvetta päätä kääntämällä.
Missä seuraavista tapauksista sinun on väistettävä pysäkiltä lähtevää linja-autoa?
A
Nopeusrajoitus on 60 km/h.
B
Nopeusrajoitus on 80 km/h.
C
Nopeusrajoitus on 100 km/h.
Mihin suuntaan linja-auton pitkä peräylitys siirtyy tämän kääntyessä vasemmalle?
A
Vasemmalle
B
Oikealle
C
Peräylitys ei siirry sivusuunnassa ollenkaan.
Missä seuraavista tilanteista viereisellä kaistalla, hieman edelläsi, ajavan kuorma-auton kuljettajalla on mahdollisuus varmimmin havaita sinut sivupeilistä?
A
Kun näet kuorma-auton kuljettajan hänen ajamansa auton sivupeilistä.
B
Kun et näe kuorma-auton kuljettajaa hänen ajamansa auton sivupeilistä.
C
Kun ajat niin, että autosi etupuskuri on kuorma-auton etupuskurin kohdalla.