Jotta auto olisi havaittavissa riittävän ajoissa takaapäin, on tärkeää huolehtia, että myös auton peräpäässä on riittävästi valoa. Moni autoilija ei edes tiedä ajavansa takavalot pimeinä.

Huomiovaloilla vain valoisalla

Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joita kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne syttyvät vasta, kun etuvalot eli kansankielellä parkit tai ajovalot laitetaan päälle.

Pimeässä tai hämärässä sekä näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut on tieliikennelain mukaan huomiovalojen sijaan käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Toki ajovaloja ja takavaloja voi käyttää myös valoisaan aikaan ja hyvässä säässä – kyllä ne silloinkin auton havaittavuutta parantavat.

Olosuhteiden huonontuessa ajo- ja takavalot päälle

Jos kuljettaja ei olosuhteiden huonontuessa huolehdi valokatkaisijaa oikeaan asentoon, on auton havaitseminen takaapäin hankalaa. Edestä lähestyttäessä huomiovalot kyllä havaitaan, mutta tietä ne eivät juuri valaise eivätkä siten helpota kyseisen auton kuljettajan havainnointia.

Osassa autoja valokatkaisijassa on automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä, autosta riippuen, tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.

Joissakin autoissa takavalot on ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa. Tällaisessakin autossa on kuitenkin huolehdittava siitä, että pimeässä tai sään muuten vaatiessa tulee käytettyä ajovaloja huomiovalojen sijaan.

Mikäli autolla vedetään perävaunua, vaatii perävaunun valojen toimiminen usein valokatkaisimen kääntämistä “valot päälle” -asentoon, vaikka auton omat takavalot olisivatkin ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa.