O­pe­tus­lu­pain­fo

Tallenne Autoliiton opetuslupainfo-webinaarista 14.4.2021

Opetuslupainfo – hyödyllistä tietoa opetuslupaopetuksesta

Tiesitkö, että opetuslupaopetuksen voi aloittaa jo oppilaan täyttäessä 16 vuotta?

Tämä ja paljon muuta hyödyllistä tietoa selviää Autoliiton opetuslupainfossa. Katsomalla opetuslupainfo-webinaarin tallenteen hahmotat paremmin opetuslupaprosessin etenemisen luvan hakemisesta ja auton varustelusta aina kuljettajatutkinnon ajokokeeseen.

Lakisääteisten velvoitteiden lisäksi Autoliiton opetuslupainfosta saat hyviä käytännön vinkkejä opetuksen toteuttamiseen ja tutustut samalla Autoliiton tarjoamiin tukipalveluihin.

Tästä pääset selaamaan opetuslupainfo-webinaarissa läpi käytyä esitystä.

Opetuslupaopetus – usein kysyttyjä kysymyksiä

Opettajan jalkatilaan kiinnitetystä opetuspolkimesta menee vaijeri kuljettajan jalkatilaan. Ainakin Autoliiton myymässä poljinsarjassa auton varsinaiseen jarrupolkimeen kiinnitetään rauta, jota vaijerin kuori painaa, jos opettajan poljinta painaa. Itse vaijeri tulee kiinni kuljettajan polkimien taakse, kojelaudan alle. Vaijeri on usein kiinnitettävissä esimerkiksi jatkomutterin avulla, ilman ylimääräisten reikien poraamista autoon.

Ajo-opetusta saa antaa sekä automaatilla että manuaalilla – tai vaikka molemmilla.

Myös kuljettajantutkinnon ajokokeen voi suorittaa kummalla tahansa. Jos ajokokeeseen mennään automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin erityisehto, joka rajaa ajo-oikeuden koskemaan vain automaattivaihteisia autoja. Mikäli ajokoe taas suoritetaan manuaalilla, ei mitään tällaisia rajoitteita tule.

Mikäli on tarkoitus suorittaa ajokoe manuaalivaihteisella autolla, on tietenkin olennaista harjoitella riittävästi manuaalilla, vaikka osan opetuksesta antaisikin automaatilla.

Ei ymmärtääkseni ainakaan ihan lähikuukausina. Ajokorttidirektiiviä aletaan uudistamaan keväällä ja se todennäköisesti aiheuttaa jotain muutoksia, todennäköisesti vuosina 2022-2023. On toki mahdollista, että jotain uudistuksia tulee jo aiemmin, mutta ainakaan tässä vaiheessa niitä ei ole tiedossa.

Pitää ellei oppilaalla ole aiempaa ajokorttia (esim. AM, T tai A1). Todistus koulutuksen suorittamisesta on pidettävä autossa mukana ajo-opetusta annettaessa. Se tarvitaan myös teoriakokeeseen mentäessä.

Opetuslupa on voimassa vain Suomessa.

Jos saman oppilaan opettamiseksi on haettu useampia lupia, voivat opettajat sopia keskenään, kumpi vastaa opetuslomakkeiden allekirjoittamisesta eli toimii ikään kuin ”vastuullisena opettajana”.

Kyllä voi. Saman oppilaan opettamiseksi voi hakea useita opetuslupia. Niiden määrää ei ole oppilaskohtaisesti rajoitettu. Opettajan tai opettajien ei ole välttämätöntä olla mukana tutkinnoissa –opetuslupa tai -luvat sen sijaan tarvitaan.

Käy, jos opettaja on selvästi tunnistettavissa ajokortin kuvasta.

On olemassa erilaisia ajokieltoja. Niihin kannattaa tutustua osoitteessa: https://poliisi.fi/ajokiellot

Tuo vuosi 2013 liittyy ymmärtääkseni jotenkin Traficomin, poliisin tai Ajovarman tietojärjestelmäuudistuksiin, joiden jälkeen on ollut mahdollista valokuvatietojen säilöminen. Siihen, mikä tilanne on viiden vuoden päästä, en uskalla ottaa kantaa (eikä varmaan kukaan muukaan). Aina on mahdollista, että järjestelmiä uudistetaan tai ohjeistuksia muutetaan. Toistaiseksi ohjeistus on kuitenkin opetuslupainfo-webinaarissa kertomani kaltainen.

Voi paljastua. Hyvä esimerkki tällaisesta on tilanne, että oppilas on antanut vakuutuksen terveydentilastaan. Sitten hän varaa ajan teoriakokeeseen pidennetyllä vastausajalla. Teoriakokeeseen tullessaan hän toimittaa terveydenhuollon ammattihenkilön lausunnon, josta ilmenee, että hänellä on ADHD, jonka hän on salannut ajokorttilupahakemusta täyttäessään. Tällöin ajokorttilupa perutaan, kunnes oppilas on toimittanut asianmukaisen lääkärintodistuksen ajokorttilupaa varten.

Valkoisen kolmion on erotuttava opetusauton takaosasta selkeästi taaksepäin, jotta sillä tavoiteltu hyöty saavutetaan. Jos valkoiseen autoon lätkäistään valkoinen kolmio, ei se välttämättä erotu autosta riittävän hyvin. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että kolmion reunoihin vedetään ohut suikale mustaa teippiä tai vaihtoehtoisesti viivat mustalla permanent-tussilla.

Ei saa. Jos kuljettajalle on hankittu ajokortti ikäpoikkeusluvalla, saa hän ajaa Ahvenanmaalla vasta 18 vuotta täytettyään.

Et voi.

Samaan opetuslupaan voidaan merkitä kaksi oppilasta vain, jos opettajan ja oppilaiden välillä täyttyy ns. ”lähisukulaisuusehto” eli opettaja on oppilaiden vanhempi, isovanhempi, huoltaja, lapsi, lapsenlapsi tai sisarus. Sinun ja siskonpoikasi välillä tämä ehto ei täyty, joten joudut hakemaan erilliset opetusluvat molempien opettamiseksi.

Ymmärsit aivan oikein eli muutoskatsastusta ei tarvita. Varusteiden asennus tarkastetaan poliisin suorittaman liikenteenvalvonnan, määräaikaiskatsastusten sekä ajokokeiden yhteydessä.

Vaikka muutoskatsastusvelvoitetta ei olekaan, opetusauto on kuitenkin varusteltava huolellisesti. Lainvaatimat varusteet ovat opetuspoljin (tukevasti auton koriin asennettuna), lisäsivupeili oikean sivupeilin yhteydessä sekä opetusajoneuvon tunnus eli valkoinen tasasivuinen kolmio auton takana. Lisäksi suosittelen imukuppikiinnitteisen lisätaustapeilin hankkimista (sisältyy Autoliiton myymään opetuspoljinsarjaan noiden em. pakollisten varusteiden lisäksi) sekä tuulilasin oikeaan alakulmaanasennettavaa laajakulmapeiliä (”silmäpeili”) oppilaan katseenkäytön seuraamista helpottamaan.

Kyllä voi.

Startti-kirjan 3. uudistetun painoksen mukana toimitettiin lakimuutoksia käsittelevä korjaussivupaketti. Kyseisestä kirjasta 8.1.2021 alkaen myyntiin tulleeseen 4. uudistettuun painokseen lakimuutokset on päivitetty.

Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristö on päivitetty vastaamaan voimassa olevaa lainsäädäntöä. Varsinaisten oppituntimateriaalien lisäksi löytyy erillinen osio, johon on koottu autoilijan kannalta olennaisimmat lakimuutokset havainnollisin videoin. Kyseiseen osioon pääsee oheisesta linkistä:

Löytyvät – sekä Startti-kirjasta että Autoliiton Ajokoulu -verkko-oppimisympäristöstä.

Pyöräilijöiden väistämissäännöt löytyvät alla olevasta videosta.

Uusi tieliikennelaki ei sinällään vaikuttanut vanhoihin pyöräilijöiden väistämissääntöihin. Niiden lisäksi otettiin käyttöön yksi uusi liikennemerkki ”Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa”, joka tuo väistämisvelvollisuuden ajorataa pitkin lähestyvälle ajoneuvon kuljettajalle. Kyseinen merkki on esitelty toisessa alla olevassa videossa.